måndag 13 juni 2011

Visdom

Jag lyssnar just nu på en ljudbok; "Vägar till visdom" av Stefan Einhorn, en mycket läs- och lyssningsvärd bok som beskriver och ger råd om hur vi kan växa i visdom. Med ett enkelt och lättsamt språk berättar han om sin förståelse och insikt om vad visdom innebär. Han delar med sig av berättelser och exempel från verkliga livet som beskriver olika exempel av visdom och "vist" handlande.

Han menar att vidom inte bygger på intelligens eller kompetens utan det som kännetecknar en vis person är prestigelöshet, ödmjukhet, förmågan att lära av tidigare erfarenheter och förstå konsekvenser av sitt handlande. Andra egenskaper som kännetecknar en vis person är  prestigelöshet och social kompetens. Jag har inte lyssnat klart på boken men jag kan redan nu varmt rekommendera den till alla er som är nyfikna på livet och är intresserade av personlig utveckling.

Jag kan inte låta bli att dela med mig av bokens inledning där han beskriver en incident som inträffade i Polen under andra världskriget. Hans fars familj som levde i det judiska gettot i staden Czestochowa blev tvungna att fatta ett svårt beslut som kunde ha fått ödesdigra konsekvenser. Men i den svåra situationen som familjen befann sig i så valde farfadern att genomsöka sitt inre och genom ett ”vist” beslut fick händelsen en lycklig lösning. Vill ni veta mer... Läs boken eller lyssna ljudboken! Stefan Einhorn är själv uppläsare till sin bok och gör det med lugn och harmonisk röst, vilket gör boken mycket lyssningsvärd.

Betyg: 4/5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar