onsdag 4 maj 2011

Läxläsning med barnen...

Har ett stort bekymmer hemma, nämligen när jag ska hjälpa min 7-åring med läxan. Jag medger att jag inte är världens bästa pedagog, men hur bär man sig åt när barnet vägrar lyssna??? Det slutar alltid med att hon blir arg på sin mamma, framförallt gäller det matteläxan. Det visar sig att det är flera i min bekantskapskrets som har samma problem, speciellt när barnen kommer upp i åldrarna. Vi har ju inte samma sätt att ställa upp talen som de har i dag, så risken blir att man istället för att lära dem rätt teknik istället förvirrar dem genom att räkna med liggande stolen och dyl.

Ansvaret för läxorna måste ligga på kvalificerade lärare, som vet vad de pratar om. Dessutom ska läxan  göras under skoltid i närvaro av lärare och pedagoger, och för att lyckas med detta bör skoldagen förlängas.
– Man plockar då bort ett av barnens stora problem, nämligen svårigheten att skilja på arbetstid och fritid. Det är något som många barn inte klarar av och blir stressade av. 

I arbetslivet har vi regler för hur många timmar man får arbeta och jag tycker att det är viktigt att man redan i grundskolan lär sig detta. Hur skulle det bli om vi vuxna tvingades ta med oss arbetsuppgifter hem varje dag....efter en lång arbetsdag. Vad skulle hända med sjukskrivningstalen??? Man kan bara spekulera. Vi vet ju att många barn och ungdomar känner sig stressade. Forskning visar tydligt att läxstressen ökat hos barn och ungdomar (Ingrid Westlund, docent i pedagogik vid Linköpings universitet) . De förväntas i dag lära sig betydligt mer än tidigare generationer. 

Jag är rädd att vi föräldrar kan förvärra för barnen genom vår ibland urusla pedagogik, vilket i sin tur kan leda till minskat intresse för skolämnena hos våra barn.

1 kommentar: