lördag 28 maj 2011

Tankar om att leva i nuet

Att leva i nuet handlar om att se och uppskatta det som finns runt omkring sig och att vara närvarande i nuet.


Att se världen i ett sandkorn 
och himlen i en vild blomma
det är att hålla oändligheten i sin hand 
och fånga evigheten i en timme. / William Blake
  
En klok "1700-talare" som förstod vad det är som gör oss lyckliga.  

Konsten att vara lycklig består i att göra sina glädjeämnen enkla. (ett gammalt kinesiskt ordspråk)

Om man hela tiden har fokus på det som ligger längre fram i tiden är det så lätt att missa det som händer i dag och mycket värdefullt kan gå en förbi.

Att så många är missnöjda med sina liv kan bero på att vi har prestationsångest över vad vi ska åstadkomma i livet, att vi ska vara något i andras ögon. "Att vara «något» i andras ögon handlar om externa ting; häftiga kläder och dyra bilar . Att vara «någon» handlar om inre färdigheter och personlighet." 

Om vi istället för att fokusera på det yttre och hela tiden planera för framtiden, lär oss att uppskatta det vardagliga och ta vara på tiden med våra närmaste och våra medmänniskor, så tror jag att vi skulle uppleva oss betydligt lyckligare. 

Ibland är det nyttigt att tänka tillbaka på barndomen, hur man verkligen levde i nuet och hur man kunde uppleva euforisk lycka över vardagliga ting. Jag minns hur lycklig jag var när jag fick åka ut till havet och bada eller när jag klev ut på balkongen en tidig morgon och kände sommarvärmen mot min hud.

Vilken total lycka att få simma i en sjö en ljum sommarkväll!

1 kommentar:

  1. Så kloka tankar, som vi ofta borde påminna oss om!Dagligen!
    Trevlig kväll önskar Mamma Mu!

    SvaraRadera