lördag 7 maj 2011

Stressad?



Jag upplever ofta stress och undrar varför?
-Jag tror att vi ibland gör det för enkelt med att definiera stress som att ha för mycket att göra och att man har för lite tid. Att känna sig stressad kan ha flera bottnar t ex att vi anpassar oss mer efter andras (inbillade eller ej) förväntningar än efter vår egen vilja i livet. Det kan också vara att vi inte orkar eller vågar stå upp för det vi tror på och att vi inte törs visa vårt rätta jag. Man kanske inbillar sig att man inte lever upp till andras förväntningar och därför spelar en roll som inte är ens sanna jag.. En annan viktig inre stressfaktor kan vara att inte känna sig älskad.

Den inre stressen som beror på dessa grundläggande behov att känna sig älskad, att inte känna att man duger mm är självklart inte så bra att dra på, men hur kommer man tillrätta med problemet? Då spelar det ingen roll med en extra semestervecka för att vila upp sig eller flera träningspass i veckan på gymmet. Istället måste man bli medveten om orsakerna och gå under ytan.

Det finns olika tillvägagångssätt att ta reda på vem man är och vad man vill samt vilka värderingar man har. Ett exempel är meditation och att försöka leva i nuet. Jag försöker identifiera hur jag känner i stunden för att sedan säga till mig själv att det är okej att känna så. Då kan jag gå vidare till nästa steg och styra mitt eget liv och försöka ändra invanda destruktiva mönster i mitt liv.

Alla har vi väl den där inre kritiska rösten som ofta kommer fram och talar om för en att man inte kan och inte är värd ... men då ska man mota rösten med att ersätta den med positiva och uppmuntrande ord som "Jag klarar allt jag vill", "jag har allt jag behöver", "jag får hjälp" mm.

Nästa gång någon säger något bra om dig, ditt utseende, dina kläder eller din prestation tacka och ta emot istället för att vifta bort komplimangen med att säga "jag hade tur som fick det här jobbet", eller "den här gamla trasan har jag haft hängande i flera år i min garderob. Istället för att förneka berömmet du får kan du peppa dig själv med "ja det är jag värd". Träna dig också genom att ge komplimanger själv. När du säger något positivt och bekräftande till någon annan så signalerar du samtidigt till dig själv, jag tycker också om mig själv och jag har positiva ord över så att det räcker att dela med mig även till andra". på så sätt kan du öka din självkänsla och må bättre..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar